Duurzaam ondernemen is geen toekomstmuziek meer, maar een bedrijfseconomische noodzaak. Maar hoe kun je de bedrijfsvoering verduurzamen? En wat levert het je op? Het accountants- en advieskantoor aaff helpt dagelijks ondernemers bij deze vragen. Twee no-nonsense adviseurs van het kantoor delen hun beste tips om duurzaam én winstgevend te ondernemen.

aaff is het resultaat van de recente fusie tussen de kantoren Alfa en ABAB. Met een gezamenlijke omzet van 210 miljoen euro is het één van de grotere spelers in Nederland. Maar wat het bedrijf echt bijzonder maakt: alle medewerkers zijn mede-eigenaar van de organisatie.

“We zijn een tegenbeweging”, vertelt Inez Schutten, regiodirecteur Noord-Oost. “Je ziet overal accountantskantoren die worden opgekocht door private equity. Wij kiezen juist voor wat we ‘employee equity’ noemen. Ongeacht welke functie je hebt binnen aaff, bij ons deelt iedereen mee in het resultaat. Dat maakt ons extra aantrekkelijk als werkgever. En het draagt ertoe bij dat we de klant zo goed mogelijk willen bedienen.”

aaff kenmerkt zich door een no-nonsense cultuur, zegt Schutten. “Wij richten ons voornamelijk op Nederlandse klanten, maar ondersteunen ook bedrijven die internationale ambities hebben of buitenlandse klanten die zaken willen doen in Nederland. We staan naast onze klanten. Niet alleen fysiek, met onze 50 regionale kantoren, maar ook in onze manier van werken. Met 180 jaar ervaring kennen we onze klanten en hun sector als geen ander.”

Inez Schutten, regiodirecteur Noord-oost bij aaff.

Haar collega Marec Kant, bedrijfsadviseur akkerbouw, staat zelfs letterlijk met zijn voeten in de klei: “Ik heb altijd een paar stalen neuzen in mijn kofferbak. Als een klant vraagt om mee te kijken op het land, kan ik direct aan de slag.” Die praktijkervaring maakt dat hij écht weet waar hij het over heeft: “Als ik met een klant aan tafel bij de bank zit voor een investeringsplan, weet ik precies waar het over gaat.”

Advies duurzaam ondernemen 

aaff richt zich sterk op advies aan bedrijven hoe ze duurzamer kunnen ondernemen. “Als je niets doet aan duurzaamheid? Dan kun je nog zulke goede financiële resultaten halen, maar uiteindelijk ben je niet toekomstbestendig”, waarschuwt Kant. “De maatschappij verwacht het van je.” Als B Corp speelt aaff niet alleen een actieve rol in het verduurzamen van andere bedrijven, maar geeft het ook zelf het goede voorbeeld. Schutten voegt toe: “Dit certificaat bevestigt dat we transparantie, sociale verantwoordelijkheid en duurzaamheid centraal stellen. Een bewuste keuze die past bij de ambitie om positieve impact te maken.” 

“Banken nemen duurzaamheidsaspecten meer en meer op in hun beoordeling van een financieringsaanvraag omdat zij ook een maatschappelijk rol vertegenwoordigen,” zegt Kant. Schutten voegt daaraan toe: “Zelfs de kleine bakker om de hoek wordt hiermee geconfronteerd. Als je bijvoorbeeld onderdeel bent van een keten moet je voldoen aan de duurzaamheidseisen van grote afnemers, zodat zij op hun beurt kunnen voldoen aan de wet- en regelgeving waaraan zij gebonden zijn.

Het goede nieuws: duurzaam ondernemen kan flink lonen. Banken geven bijvoorbeeld rentekorting aan bedrijven die aantoonbaar duurzaam ondernemen. En veel grote bedrijven hebben een voorkeur voor toeleveranciers die duurzaam ondernemen. 

5 concrete tips voor duurzaam ondernemen

1. Begin klein maar slim

“Je hoeft niet meteen je hele bedrijf om te gooien”, zegt Schutten. “Vaak zijn er quick wins die direct resultaat opleveren, zowel voor het milieu als je portemonnee. Zo kan een bedrijf al makkelijk de CO2-uitstoot terugdringen door over te stappen op elektrisch vervoer. Of LED-verlichting te installeren als oude lampen aan vervanging toe zijn.”

2. Vorm een adviesteam

Inzicht in hoe je steeds verder kunt verduurzamen is belangrijk. Verzamel daarom een team van vertrouwde adviseurs om je heen, adviseert Schutten: “Een accountant, een bankier, mensen die je scherp houden. Experts die met respect meedenken over jouw situatie. Die ook durven te zeggen als iets niet slim is. Zorg dat je regelmatig met ze om tafel zit om je plannen te bespreken. Zo zorg je ervoor dat je niet blijft steken bij ‘een paar zonnepanelen op het dak van je bedrijfspand’, maar je onderneming werkelijk verduurzaamt.”

3. De kosten gaan voor de baten uit

“Veel ondernemers zijn geneigd alleen naar kostenbesparingen te kijken als ze verduurzamen. En inderdaad: terugdringen van je energieverbruik drukt de kosten. Maar soms moet je juist investeren om op termijn meer rendement te halen”, zegt Kant. Hij wijst op het belang van groenbemesters in de landbouw: “Je stopt er geld in zonder direct resultaat, maar het verbetert je grond en daarmee je opbrengsten op lange termijn. Dit principe geldt voor elke sector: duurzame investeringen verdienen zich terug.”

4. Documenteer je duurzame keuzes

“Veel ondernemers doen al aan duurzaamheid zonder het zo te noemen”, zegt Kant. Door je duurzame keuzes en investeringen goed te documenteren, vergroot je de kans om een voorkeurspositie te verkrijgen als toeleverancier voor grote ondernemingen. Daarnaast kun je profiteren van gunstigere voorwaarden, zoals kortingen op leningen bij de bank. Hoewel je misschien tegen administratieve rompslomp opziet, is het belangrijk om te bedenken dat zo’n “groenkorting” al snel kan oplopen tot 0,2 procent. Bij een lening van vijf miljoen euro betekent dat een rentevoordeel van maar liefst 10.000 euro per jaar!”

5. Benut die subsidie

“Er zijn veel subsidies beschikbaar voor het mkb en de agrosector. Van energie-investeringsaftrek tot innovatiesubsidies”, zegt Schutten. “Maar veel ondernemers zien door de bomen het bos niet meer, waardoor ze geld mislopen.” Zonde, adviseurs van aaff kunnen ondernemers wegwijs helpen door dat subsidiewoud. Vaak blijkt er meer mogelijk dan de ondernemer had verwacht.”

De boodschap is helder. Duurzaam ondernemen is geen keuze meer, het is een noodzaak. Met de juiste aanpak levert het ook nog geld op.

Weten wat aaff voor jou kan betekenen? Ontdek het op www.aaff.nl

Lees ook:Grotere bedrijven moeten vanaf 2024 alle reizen van werknemers bijhouden om hun CO2-uitstoot te volgen – dat wordt een flinke uitdaging, aldus een hr-expert